Header Ads

Tinejdžer VS Filozof

Filozofija nije toliko bliska i zanimljiva većini, kako je nekad bila. Danas je čak ukunuta u srednjim stručnim školama, tako da će uskoro doći vreme kada većina stanovništva neće ni čuti za neke od najpoznatijih imena u istoriji filozofije.

Iako imena mogu lako da se zaborave, pitanja kojima se filozofija bavi su večna i nalaze se svuda oko nas. Obigravaju oko nas, čekaju da nam se probudi radoznalost i da pokušamo da im nađemo prikladne odgovore. 

Biti filozof nije svako ko zna da izgovori prosto proširenu rečenicu. Filozofi su oni ljudi koji se godinama školuju za to zvanje i koji se upuštaju na onaj teži put pronalaska odgovora na večna pitanja. 

Neki se filozofima dive, neki im se smeju, a neki su primorani da ih znaju. Na primer, kada u kući imate jednog, pa ste od malih nogu izloženi "torturi" filozofske misli.

Ne možemo da sačuvamo filozofiju u školama, ne možemo nikada dobiti svaki odgovor, ali se možemo okrenuti onima koji su najvredniji u našoj okolini i pitati ih za mišljenje. Ono će u velikom broju slučajeva biti istinito i treba mu se pridati pažnja.

Na koji način se odgovori jednog tinejdžera razlikuju od odgovora jedne odrasle osobe koja je po struci filozof? Čini se da im odgovori nisu mnogo različiti.

1. Šta je filozofija?
T: Filozofija je nauka o moralu coveka. 
F: Filozofija je ljubav prema mudrosti. Ona proučava mnogo disciplina od kojih su najpoznatije: etika (koju ti gore pominješ), logika, filozofija nauke, religije, politike, teorija saznanja itd.

2. Ko je najpoznatiji filozof?
T: Aristotel.
F: Sokrat.

3. Šta je dobro?
T: Dobro je kad nešto deliš sa nekim ili kad mu pomažeš u nečemu što ne može da uradi sam.
F: Što se mene lično tiče, složiću se sa gornjim odgovorom.

4. Gde je sreća? 
T: Sreća je u čoveku i u njegovom srcu.
F: Isto mislim, budimo srećni!

5. Da li životinje imaju emocije?
T: Imaju, kod majmuna je to posebno iskazano. Kad se neki majmun nalazi u nevolji, drugi će da skoči da mu pomogne. Ovo sam čuo od tebe 101 put.
F. Nemam šta da dodam.

6. Srce ili razum?
T: Srce, bolje je poslušati srce, jer ti srce uvek kaže ono što je dobro i ispravno.
F: Pre sam za balans emocija i racionalnosti.

7. Da li je čovek bolji od životinja?
T: Nije bolji, jer su životinje više odane nego ljudi.
F: Imamo veći stepen racionalnosti i zato smo "bolji" od životinja, ali ne mogu da se ne složim i sa gornjim odgovorom. Životinje umeju da budu predanije jedne drugima, za razliku od ljudi, jer su ljudski odnosi mnogo kompleksniji. 

8. Šta bi pitao jednog filozofa?
T: Zašto si postao filozof?
F: Postala sam filozof zato što sam bila opčinjena etičkim pitanjima i problemima kada sam pročitala delo "Odbrana Sokratova". I dalje sam, samo što i sada tragam za mnogim odgovorima. U tome je čar, nema kraja. :) Ja bih nekog filozofa pitala samo jedno: Kada ustaješ?

Deca i tinejdžeri su mnogo radoznali i treba im dati prostora za razvijanje njihove misli. Pored toga što ih pitate svaki dan da li su gladni i da li im je hladno, dodajte i jedno ovakvo pitanje, odgovori će biti veoma zanimljivi, a i verovatno tačni.
Da li su i vaši najmlađi filozofi i šta misle o večitim pitanjima? Šta biste vi pitali nekog filozofa?

Moj tinejdž filozof, koji kaže da nikada neće biti filozof, je moj mlađi brat, Matija. 




No comments