Header Ads

3 stvari koje današnji tinejdžeri imaju, a mi ih "nismo" imali

"Deca su danas drugačija od nas!" " E kad smo mi bili mladi nije to tako moglo!" "Ti klinci su sve bezobrazniji iz godine u godinu!" - zar ne čujemo ovakve izjave odraslih svaki dan. Ove izjave su dosadne generalizacije, a kao takve ne volim ih kao ni većina dece i tinejdžera i ako sam zbog toga i ja "nezreli" tinejdžer, neka sam, jer vi odrasli nemate poooojma. :)

Teško je vratiti se u stanje uma sebe od pre jedne godine, a kamoli u stanje tinejdž sebe, i to je ok sve dok ne počnete da širite lažne informacije i da kudite decu za nešto što je sastavni deo deteta kao takvog, samim tim i vas, jer koliko se razumem u biologiju, niko se nije rodio kao dvadesetogodišnjak ili pedesetogodišnjak.

Šta je to što moju generaciju (mi vesele 90.) razlikuje od današnjih tinejdž predstavnika:

1. Internet i društvene mreže

Internet je uveden u moju kuću sa mojih 18 godina, ali meni niko nije kriv što nisam želela da se tehnološki obrazujem do tada, jer je većina mojih vršnjaka internet imala mnooooogo ranije. Svakako da nismo imali snapchatove i intagrame tada, ali smo negde već u srednjoj počeli da aktivnije koristimo facebook i malo pre toga myspace. I eto, da smo imali tada instagram koristili bismo ga, da smo imali tada sve dostupno na netu, opet bismo i to koristili. Mi smo tinejdž generacija cd-ova, iako smo odrasli na kasetama, pa smo se i cd-ovima brzo i lako prilagodili kao što su današnji klinci google drive-ovima i sl.

Tačno je da je zastupljenost interneta ubrzala dostupnost nekih loših stvari deci i omladini, ali kao i do sada, sve je stvar vaspitanja, obrazovanja i snalažljivosti dece. Kažu roditelji: "internet je kriv što moje dete zna šta je seks i što može da vidi golotinju!" Prvo, nije internet kriv nego njegova radoznalost i da nema internet našao bi drugi način da vidi šta želi, kao što su to radile generacije ranije. Takođe, nije dete krivo što želi da igra agresivnu igricu ili da provodi previše vremena na internetu, već staratelji koji ga nisu uputili na pravilnu upotrebu interneta i na njegove prednosti. Naučite vaše dete da uči sa interneta, da ga koristi na najbolji način. Neka ga koristi i za proširivanje školskog znanja, a i za komunikaciju sa drugom decom. To je sastavni deo njihovog života i oni treba da znaju da ga pravilno koriste, stoga, naučite ih!  A kada dodje vreme za igranje žmurke, za šetnju po gradu, vožnju bicikla, vaš tinejdžer će i to raditi. Samo mi, odrasli, nažalost, vidimo samo njegovo vreme provedeno za računarom, a ono na čistom vazduhu kao da ne računamo u vreme.

2. Tehnološki uređaji


Mislim da se sa razvojem tehnologije razvija i čovek, tako da mislim da nema ništa loše u tome da se vaše dete nekad igra ili koristi tablet, kompjuter i slične tehnološke uređaje. Kada smo mi bili klinci od 12, 13 među našom generacijom se naglo raširila upotreba mobilnih telefona. Tada je takozvano "cimanje" drugara, simpatije bila najzanimljivija stvar na svetu, ali to je ekvivalentno današnjem lajku na fejsu npr. Ako ti je simpatija uzvratila cimanje, slično je kao kada ti lajkuje nešto na fejsu. Znači da mu se dopadaš, ali može da znači i da mu se uopšte ne dopadaš, nego da mu je samo dosadno. Da, nema nikakve "logike", ali u tome i jeste čar.

To što današnji tinejžeri lajkuju, tvituju, nije ništa drugo od onoga što radite vi! I ko ste vi da im zabranite? Ako oni sada igraju neku igricu na njihovim mega giga dobrim smartfonovima, to se ništa ne razlikuje od onoga što smo mi igrali igrice (pa i agrešivne) na našim mega giga zajebanim segama (znam da to nisu prave sege, nego ima pravi naziv kojeg ne mogu baš da setim, ali mi smo ih zvali sege). Dakle, interesovanja jednog tinejdžera su u velikoj meri ista kao i što su naša bila, samo što smo svoju radoznalost mi mogli da zadovoljimo na drugačiji način nego što oni sada mogu. I to je ok, jer - evolucija tehnologije rules!

3. NEizbacivanje sa časa


Danas ne smeš da dete izbaciš sa časa, danas dete ne sme da ponavlja razred. Šok! Da to je šok za sve nas! Bio i biće. Princip kazne i pohvale u vaspitanju igra veliku ulogu još od malih nožica, pa je teško da samo dođete u jednu generaciju i kažete: ukidamo kaznu. Preterano eksperimentisanje naših zaposlenih u prosveti (ne mislim na profesore već na one iznad njih) je pogubno ne samo za obrazovanje dece, već za , možda i važije u to uzrastu, vaspitanje.

Nemanjem kazni, jedino što vam preostaje, kao nastavniku, je povisiti ton (mada je i to ograničeno), a svi znamo čemu vodi dranje na tinejdžere - ničemu. Dakle, to je jedina stvar za koju mislim da je loša po današnje tinedžere, što naravno ne zavisi od njih, već opet od nas odraslih. Manje galame, a više strpljenja i vaspitanja u kući, pa će možda to moći da se prenese i na nedostatak kazne u školi, a ako ne, srednja škola im je ionako vrlo blizu.

- Ne mešajte tinejdžerski bezobrazluk sa tinejdžerskim nerazumevanjem.
- Ne mešajte tinejdžersko drsko odbijanje sa tinejdžerskim strahom.
- Ne mešajte prokletu generalizaciju sa pravim stanjem stvari!

Volite vašeg tinedžera sa sve njihovim tabletima, fejsbukovima i igricama, jer će većina njih ukoro da odraste i da ode od vas, a baš ta tehnologija će biti jedini način da komunicirate i da se družite. 




No comments